توافق قزاقستان و آلمان در مورد پروژه‌های جدید در زمینه آموزش، منابع آب و کشاورزی

با ینس برندنبورگ، دبیر پارلمانی وزارت آموزش و تحقیقات فدرال، چشم‌انداز آموزش مشترک کارکنان حرفه‌ای در بخش آب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرف آلمانی آمادگی خود را برای تعیین دانشگاهی برای همکاری با دانشگاه ملی جدید آب و آبیاری قزاقستان در تراز در آینده نزدیک اعلام کرد.

قانات بوزومبایف معاون نخست وزیر قزاقستان، یک مجموعه مذاکرات با همتایان خود از جمهوری فدرال آلمان به انجام رساند. خبرگزاری کازنفورم با استناد به خدمات مطبوعاتی دولت قزاقستان این خبر را گزارش کرده است.

در جریان این سفر کاری، جلساتی با ینس برندنبورگ، دبیر پارلمانی وزارت آموزش و تحقیقات فدرال، کلاودیا مولر، دبیر پارلمانی وزارت فدرال غذا و کشاورزی، بوریس گریفنیدر، مدیر عامل سازمان German Water Partnership، هولگر فابیگ، رئیس گروه سیاست اقتصادی ملی و بین‌المللی دفتر صدراعظم فدرال، و سوزان بویتر، مدیر علمی مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان (GFZ) برگزار شد.

توافق قزاقستان و آلمان در مورد پروژه‌های جدید در زمینه آموزش، منابع آب و کشاورزی

با ینس برندنبورگ، دبیر پارلمانی وزارت آموزش و تحقیقات فدرال، چشم‌انداز آموزش مشترک کارکنان حرفه‌ای در بخش آب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرف آلمانی آمادگی خود را برای تعیین دانشگاهی برای همکاری با دانشگاه ملی جدید آب و آبیاری قزاقستان در تراز در آینده نزدیک اعلام کرد.

کانات بوزومبایف، امکان ورود محصولات کشاورزی و ارگانیک قزاقستان به بازار آلمان را با کلاودیا مولر، دبیر پارلمانی وزارت فدرال غذا و کشاورزی، مورد بحث و بررسی قرار داد.

آلمان یکی از شرکای کلیدی کشاورزی قزاقستان است.

طرفین در مورد هماهنگی مفهوم مرکز منطقه‌ای کشاورزی پایدار در آسیای مرکزی به توافق رسیدند. یادآوری می‌شود که کار بر روی ایجاد مرکز منطقه‌ای کشاورزی پایدار به ابتکار رئیس جمهور قزاقستان، که در جریان سفر رسمی وی به آلمان در 28 و 29 سپتامبر 2023 اعلام شد، در حال انجام است.

معاون نخست وزیر همچنین با بوریس گریفنیدر، مدیر عامل  (GWP) ، مذاکراتی انجام داد.

شرکت German Water Partnership (GWP) یک شبکه بین‌المللی صنعت آب آلمان است که بیش از 300 شرکت در بخش آب را گرد هم می‌آورد. همکاری با GWP گامی مهم در جهت مدیریت پایدار و کارآمد منابع آب است و امکان استفاده از فناوری‌های جدید آزمایش شده را فراهم می‌کند.

در نتیجه این دیدار، توافق شد که پیش‌نویس توافقنامه جهانی مشارکت در آب بین جمهوری قزاقستان و جمهوری فدرال آلمان تهیه شود.

در همان روز، معاون نخست وزیر در میزگرد "آب برای توسعه پایدار" سخنرانی کرد.

کانات بوزومبایف گفت: "پیامدهای سیل‌های اخیر که در 80 سال گذشته از نظر شدت بی‌سابقه بوده‌اند، نیاز به رویکردهای نوآورانه برای مبارزه و جلوگیری از چنین بلایایی در آینده را نشان داد. با کمک UNDP، ما در حال آزمایش راه حل دیجیتال آلمانی Talsim برای پیش‌بینی سیل هستیم. همچنین آماده هستیم تا تجربیات آلمان در حل مشکلات سیل و برنامه‌های کاهش پیامدها را بررسی کنیم."

در طول میزگرد، ده‌ها شرکت آلمانی تمایل خود را برای همکاری و تولید در قزاقستان ابراز کردند.

سپس، کانات بوزومبایف با هولگر فابیگ، رئیس گروه سیاست اقتصادی ملی و بین‌المللی دفتر صدراعظم فدرال، دیدار کرد. طرفین در مورد همکاری صنعتی-خام و توسعه مشترک منابع معدنی تبادل نظر کردند.

معاون نخست وزیر تاکید کرد: "افزایش درجه فرآوری مواد خام در محل با حمل و نقل بعدی محصولات با ارزش افزوده بالاتر دارای مزایای متعددی هم برای قزاقستان و هم برای آلمان است. همانطور که رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد، از طرف خود ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های آلمانی و قزاقستانی را برای اجرای پروژه‌های مشترک مواد خام بهینه می‌دانیم."

کانات بوزومبایف، مطالعه منابع آب زیرزمینی در قزاقستان را با سوزان بویتر، مدیر علمی مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان (GFZ)، مورد بحث و بررسی قرار داد.

در حال حاضر، خدمات ملی آب و هواشناسی "قزгиدومت" با موفقیت با GFZ در چارچوب فرآیند برلین و ابتکار "آسیای مرکزی سبز" همکاری می‌کند.

در نتیجه سفر کاری معاون نخست وزیر به آلمان، اسناد زیر امضا شد:

- یادداشت تفاهم طرف قزاقستانی با موسسه مستقل مشکلات زیست محیطی UfU.

- یادداشت تفاهم بین وزارت منابع آب و آبیاری جمهوری قزاقستان و German Water Partnership.

- یادداشت تفاهم بین وزارت منابع آب و آبیاری جمهوری قزاقستان و شرکت با مسئولیت محدود "آبیاری طبیعی نوآورانه INNARI".

- یادداشت تفاهم بین "موسسه تحقیقات علمی آب قزاقستان" (KazNIIIR) - جمهوری قزاقستان و موسسه مستقل مشکلات زیست محیطی (UfU) آلمان.

- یادداشت تفاهم بین وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان و موسسه مستقل مشکلات زیست محیطی آلمان.

توافق قزاقستان و آلمان در مورد پروژه‌های جدید در زمینه آموزش، منابع آب و کشاورزی

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-i-germaniya-dogovorilis-o-novih-proektah-v-sfere-obrazovaniya-vodnih-resursov-i-selskogo-hozyaystva-8ef61c

کد خبر 20842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =